Misslyckad drömmare och inte alls som i böckerna

1kommentarer

"Jag har skrivit en bok."
Hon rynkar sin näsa. Hennes läpp rycker nästan omärkligt till i ett tecken på förakt men jag märker det och hon säger inget annat.

En vecka senare pratar vi igen. Hon ringer för att säga att jag borde plugga mer, inte borde vara så dålig, sluta att misslyckas. Hon säger att det är mitt fel och att jag inte borde bli arg på henne, det är ju inte hon som gjort något. Jag förstår henne för det, men jag förstår inte varför hon måste ta upp det. Hon som alltid säger att jag inte borde vara så hård mot mig själv, att jag borde sluta känna min prestationsångest. Hon som är den som kritiserar mest av dem alla.
Och jag tänker på den där boken igen när hon säger att jag borde försöka mer, göra något bättre, vettigare. Och jag säger tyst endast för mig själv: "men jag har skrivit en bok." Men hon förstår sig fortfarande inte på drömmar.

1 kommentarer

lemon

26 Dec 2013 21:00

Så coolt att du skrivit en bok! Låt ingen ta ifrån dig det. Det är en helt ofantlig bedrift. Hade så gärna läst lite ur den. Kämpa på finis!

Kommentera

Publiceras ej