Sagan om ringen

0kommentarer

Sagan om ringen – J.R.R Tolkien

Sagan om ringen är inte en särskilt okänd bok men för sakens skull tänker jag ändå berätta om den utifall någon skulle ha missat detta mästerverk. Boken är den första i en trilogi om Frodo och hans vänner som får uppdraget att förstöra en ondskefull ring som hans adoptiv far Bilbo hittat under sina äventyr.

Jag älskar den här serien och var kär i den redan innan jag tillslut vågade mig på att ta upp den igen sedan jag gjorde ett misslyckat försök att läsa den för många år sedan. Den må vara tungläst med ett kompakt språk och ålderlikt uttryck men den är samtidigt vacker och en gåva från författaren till mig som läsare. Allting är så enormt genomtänkt och varje detalj vill delas med läsaren. Ändå känner man inte trögheten som man brukar känna komma krypande när man läser böcker med mycket beskrivningar och ett kompakt språkbruk för man känner att Tolkien har skrivit sin berättelse med en omsorg som varje ord har inpräntad och det känns verkligen som man upplever den fantastiska berättelsen inte bara med de utmärkt gestaltade karaktärerna utan även med författaren vilket för mig är en sällsynt upplevelse men som jag önskar att jag fick vara med om fler gånger.

Kommentera

Publiceras ej